Perintis Andalusia Era Globalisasi

http://tokselehor.blogspot.com/

 
تقويم الهجرية
Masa Itu Kehidupan

مصرى

ماليزيا

جامعة الازهر الشريف


Waktu Solat

Kunjungan Hormat
Feedjit Live Blog Stats BKPJM TOP BLOGAzharian's Topsite
Komentar

Free chat widget @ ShoutMix
Cabaran Seorang Pejuang Siri 1
Kamis, 30 Oktober 2008
Bismillahirahmanirrahim..

Kesyukuran ku panjatkan kepada Rabbulljalil yang telah mengatur perjalanan hidup hambanya dan segala perjalanan sistem pergerakan cakrawala alam ini. Selawat dan salam keatas junjugan besar Nabi Muhammad saw, para sahabat dan pejuang agama Islam ini.

Ketibaan ku di tanah air tahun ini amat berbeza dengan kepulangan aku pada tahun lepas. Mungkin tahun lepas ia lebih bersifat percutian, namun tahun ini betul-betul realiti yang semistinya akan ku hadapi dan mengharungi dengan jiwa yang kental. Kalaulah tahun lepas cabaran dan ujian yang ku hadapi amat mencabar dengan pelbagai persoalan dan permasalahan yang dilontarkan oleh masyarakat kepada ku yang hanya berstatuskan diatas tiket percutian, lebih-lebih lagi kepulangan ku pada tahun ini yang sudah bergelar graduan mahasiswa di universiti terulung Al-Azhar as-Syarif ini. Oooooh amat berat ku akan menghadapinya.........Ya Rab! permudahkan urusan hambamu yang lemah ini.

Sahabat seperjuangan sekalian, gunalah masa ketika belajar di bumi mesir dengan sebaik yang mungkin. Kebijaksanaan menggunakan dan menguruskan masa dengan baik adalah satu kebolehan yang perlu dimiliki oleh setiap pejuang agama Allah yang suci ini lebih-lebih lagi orang yang aktif di dalam persatuan. Kegagalan tersebut tidak layak disandarkan kepada pejuang dan mereka yang mengaku memperjuangkan Islam ini.

Pengalaman bersama ulama' al_azhar amat beharga bagi saya yang tidak mampu untuk dibayar dengan wang ringgit, ilmu yang diajar dengan keikhlasan mereka menjadi tenaga dan kuasa dalam mengatur perjalanan hidup saya. Saya teringat pesanan Prof. Dr. Abdullah Al-Syazili guru kesayangan saya semasa perjalanan ke Air Port semalam melalui telifon, wahai Mohd Hushaimi, ingatlah tiga perkara; ilmu, amal dan berdakwah di jalan Allah swt ini. Satu nasihat dan pesanan yang amat ringkas dan insya'Allah saya akan menjadikannya sebagai semangat dalam mengharumi liku-liku kehidupan ini. Insya'Allah pengalaman dan pesanan Doktor yang lain akan diceritakan pada pertemuan yang lain........maaf x dapat berceloteh lebih panjang kerana nak bertolak ke kampung kesayangan ku....tokselehor sebentar lagi.

Salam perjuangan...........
posted by Mohd Hushaimi Hussian @ 02.39  
0 Comments:
Posting Komentar
<< Home
 
Panji Islam
Photobucket - Video and Image Hosting
About Me

Name: Mohd Hushaimi Hussian
Home: Tanta, Garbiyyah, Egypt
About Me: Dilahirkan di Kg. Kok Pasir @ Tok Selehor, Pendidikan :Pasti Tok Selehor, Sek. Keb. Kok. Pasir/Maahad Muhammadi Tumpat/ Sekarang ,Kuliah Syariah Islamiah Tahun 4, Universiti Al-Azhar Tanta, Mesir
See my complete profile
Previous Post
Archives
Links
Powered by

BLOGGER

© 2005 Perintis Andalusia Era Globalisasi Blogspot Template by Isnaini Dot Com