Perintis Andalusia Era Globalisasi

http://tokselehor.blogspot.com/

 
تقويم الهجرية
Masa Itu Kehidupan

مصرى

ماليزيا

جامعة الازهر الشريف


Waktu Solat

Kunjungan Hormat
Feedjit Live Blog Stats BKPJM TOP BLOGAzharian's Topsite
Komentar

Free chat widget @ ShoutMix
Fatwa umum: Mandi setelah memeluk Islam
Jumat, 18 Juli 2008
فتاوى عامة الغسل بعد الإسلام

Pendirian al-Qardhowi 08/07/2008

Prof. Doktor Yusor al-Qardhowi telah ditemui oleh salah seorang pembaca yang telah mengemukakan persolan berikut:{ فضيلة الشيخ : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته } Adakah diwajibkan mandi kepada orang bukan Islam setelah memeluk Agama Islam? dan mudah-mudahan Allah SWT membalasi jasa baik tuan.


Respon al-Qardhowi kepada penyoal seperti berikut:: الحمد لله ، والصلاة والسلام على رسول الله، وعلى آله وصحبه، ومن اتبعه إلى يوم الدين، وبعد Perselisihan ulama' dalam menentukan adakah diwajibkan mandi kepada orang bukan Islam setelah memeluk Agama Islam ataupun tidak. Setengah daripada mereka menyatakan adalah diwajibkan mandi berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a dalam peristiwa pemelukan Thamamah bin Asal kedalam Agama Islam. Sabda Rasulullah s.a.w kepada mereka" Pergilah kamu bersama Thamamah ke kebun bani si fulan, maka hendaklah kamu menyuruh dia mandi" dikeluarkan oleh Ahmad bin Hanbal dan Ibnu Khuzaimah. Akan tetapi ulama' melemahkan status hadis tesebut dan yang telah tetap di dalam hadis sohih mengenai berita Thamamah bahawa beliau ketika mana dia menceritakan kepada Nabi Muhammad s.a.w, beliau (Thamamah) telah pergi ke tempat yang berhampiran dengan masjid, kemudiannya beliau mandi dan masuk ke dalam masjid. Maka beliau pun mengucapkan " أشهد أن لا إله إلا الله وأن محمدا رسول الله" sebagaimana mereka menggunakan hadis Qais Bin 'Asim sebagai dalil mereka, beliau (Qais) berkata : "Aku ingin memeluk Islam, lalu baginda menyuruhku untuk mandi dengan air dan sadar (سدر )

Al-Khitobi berkata (menyatakan pendapatnya): "Perkara ini di sisi kebanyakan ahli ilmu adalah sunat, bukanlah menjadi perkara yang diwajibkan. Al-Syafie pula berkata: "Jikalau seseorang yang kafir memeluk Islam, aku lebih suka jikalau dia mandi, maka jika dia tidak melakukan (tidak mandi) maka tidak dikira berjunub, dia tetap diberikan pahala apabila dia berwudhu' dan solat.

Disisi Ahmad bin Hanbal dan Abu Thaur mereka mewajibkan mandi keatas orang kafir apabila memeluk Islam. Pandangan mereka berdasarkan zohir hadis tersebut. Kata mereka, dan tidak akan terlepas bagi orang-orang kafir ketika mana mereka dalam kekufuran daripada melakukan persetubuhan dan bermimpi, pastinya dia tidak akan mandi junud (wajib) walaupun sekali dia mandi, ia tidak dikira sah. Kerana mandi daripada berjunud (berhadas besar) merupakan fardu daripada kefarduan-kefarduan agama. Ia tidak akan diberi ganjaran kecuali setelah beriman seperti melakukan solat, zakat dan seumpamanya.

Pandangan Imam Malik dalam masalah ini, diwajibkan kepada orang kafir mandi apabila memeluk Islam. Dan berkata Abu Bakr daripada mazhab Hanbali, sunat sahaja mandi dan tidak menjadi wajib, kecuali didapati ia telah berjunud (berhadas besar) ketika sebelum beriman, sekiranya begitu maka diwajibkan mandi keatasnya setelah memeluk Islam walaupun ia telah mandi sebelum ini (memeluk Islam), sama sahaja dengan pandangan al-Syafie'i.

Berkata Abu Hanifah, tidak diwajibkan mandi keatas saudara baru setelah memeluk Islam dalam konteks hari ini, kerana angka bilangan yang besar dan terlalu ramai mereka yang memeluk Islam pada masa kenabian Rasulullah s.a.w. Sekiranya perintah diwajibkan mandi kepada saudara baru setelah memeluk Islam, amat sedikit sekali diceritakan kisah tersebut secara mutawatir dan jelas. Ini boleh dibuktikan bahawa Nabi Muhammad s.a.w setelah mengutuskan Mu'az ke Yaman, tidak menyebut pasal mandi itu, sekiranya ia menjadi wajib pastinya Nabi memerintahkan mereka melakukan demikian, kerana ia merupaka perkara pertama dalam Islam.

Dan aku (al-Qardhowi) lebih cenderung kepada pandangan yang menyatakan sunat dan bukannya wajib. Kerana pandangan ini lebih hampir kepada tabiat atau dasar Islam untuk memudahkan bagi sesiapa yang cenderung kepada Islam, tanpa disyaratkan mengikut upacara keagamaan seperti agama Kristian yang mensyaratkan upacara permandian pada orang kristian (التعميد ) dan seumpamanya. Dan aku (al-Qardhowi) mentarjihkan pandangan Abi Hanifah sekiranya ia telah berjunud semasa dalam kekafirannya, maka ia tidak dituntut untuk mandi kecuali perkara tersebut diwajibkan setelah ia memeluk Islam. قال تعالى: (قل للذين كفروا إن ينتهوا يغفر لهم ما قد سلف) الأنفال . Dan sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: " Islam menghapuskan apa yang sebelumnya" رواه مسلم عن عمرو بن العاص.

posted by Mohd Hushaimi Hussian @ 09.55  
0 Comments:
Posting Komentar
<< Home
 
Panji Islam
Photobucket - Video and Image Hosting
About Me

Name: Mohd Hushaimi Hussian
Home: Tanta, Garbiyyah, Egypt
About Me: Dilahirkan di Kg. Kok Pasir @ Tok Selehor, Pendidikan :Pasti Tok Selehor, Sek. Keb. Kok. Pasir/Maahad Muhammadi Tumpat/ Sekarang ,Kuliah Syariah Islamiah Tahun 4, Universiti Al-Azhar Tanta, Mesir
See my complete profile
Previous Post
Archives
Links
Powered by

BLOGGER

© 2005 Perintis Andalusia Era Globalisasi Blogspot Template by Isnaini Dot Com