Perintis Andalusia Era Globalisasi

http://tokselehor.blogspot.com/

 
تقويم الهجرية
Masa Itu Kehidupan

مصرى

ماليزيا

جامعة الازهر الشريف


Waktu Solat

Kunjungan Hormat
Feedjit Live Blog Stats BKPJM TOP BLOGAzharian's Topsite
Komentar

Free chat widget @ ShoutMix
Muhasabah: "Bila Ahli Menyembunyikan Diri"
Selasa, 16 September 2008
Bismillahirahmanirrahim

Alhamdulillah panjatkan ksyukuran kepada Ilahi yang mengurniakan segala kelengkapan hidup di dunia in serta selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad SAW, para sahabat dan sekalian mukmin.

Mesyuarat Agung Tahunan (MAT) Tanta ke-16 dah selesai, kepimpinan baru dah mengambil alih takhta kepimpinan yang lepas, mudah-mudahan dengan peralihan tanggungjawap dan amanah itu mereka dapat melaksanakan dengan sempurna. Ya Allah.... bagilah dan kurnikanlah kemudahan, kelapangan dan tolonglah mereka untuk menghadapi amanah yang besar ini. Amin ya Rabb......

MAT Tanta kali ini amat menarik dan berjaya saya kira, dengan perbahasan usul dan persoalan yang bertubi-tubi cuba dilontarkan kepada barisan kepimpinan. MAT yang penuh dengan muhasabah dan cadangan daripada ahli ini saya kira sedikit sebanyak dapat membantu barisan kepimpinan Dewan Perwakilan Mahasiswa Tanta sesi 2008/2009 yang baru ini untuk meneruskan dan melaksanakan serta melengkapkan tanggungjawab mereka dengan lebih berhemah. Ini tidak dapat tidak dengan adanya ketumbukan yang besar, kerjasama dan sokongan daripada ahli-ahli yang bertanggungjawab kepada kepimpinan dan sayangkan kesatuan.

Muhasabah bersama yang ingin saya kongsikan bersama sahabat-sahabat mahasiswa ialah, kanapakah kehadiran ahli-ahli PMRAM di cawangan Tanta ke MAT Tanta kali ini hanya mencecah 100 orang perwakilan sahaja walaupun tahun lepas hanya 93 orang. Sebagaimana yang kita tahu, bilangan ahli DPM Tanta yang masih ada di Tanta ini mencecah 200 orang, walaupun bilangan asalnya melebihi 400 orang, ini kerana kebanyakannya pulang bercuti, pergi ke Makkah dan sebagainya. Ok la...kalau begitu kemanakah perginya mereka semua ini, Cairo, Alex, Mansurah ataupun mereka ini wujud di bumi Tanta. Kalaulah mereka wujud di bumi Tanta apakah sebab mereka tidak dapat hadir ke MAT kali ini, sakit, demam, letih berpuasa, malas atau .........?

Inikah sikap mahasiswa Islam yang lantang bercakap, mengkritik dan bertindak sendiri bila saja kepimpinan ataupun pihak persatuan mengadakan mana-mana program yang tidak memuaskan hati, kehendak, dan manhaj mereka. Mereka sanggup mengasingkan diri dan mengadakan program diluar percatuaran persatuan. Berkumpul satu intiutusi, negeri, sekolah demi memuaskan kehendak hati mereka walaupun perkara tersebut memberi kesan yang kurang baik kepada umum. Kita tidak melarang mengadakan perkara tersebut, akan tetapi cubalah guna saluran yang betul, kan kita ada persatuan. Lagi pun satu, kita dah berada di bumi Mesir untuk mendalami ilmu agama dan yang pastinya kita sama-sama belajar di bawah bumbung Universiti Al-Azhar, apakah salahnya kalau kita berada di bawah satu persatuan yang belajar di Al-Azhar.

Apa yang pelik lagi, yuran MAT mereka sanggup bayar LE5.00, tapi tiba sahaja masa MAT mereka cuba menghilangkan diri, kemana mereka menghilang saya pun tidak tahu. Begitu juga bila pihak persatuan mengadakan program, mereka cuba mengelakkan dan cuba tidak mahu hadir. Inikah sikap kita selaku mahasiswa, masa MAT untuk muhasabah, menegur, memberi cadangan kepada persatuan kita tidak datang.......... dan terus kritik dari belakang. Inilah sikap tidak bertanggungjawapnya kita kepada persatuan.

Sebagai penutup marilah sama-sama kita merenung kata-kata dari Sayidina Umar RA yang bermaksud ;" Takkan ada Islam tanpa adanya jamaah, takkan adanya jamaah tanpa adanya pimpinan, takkan adanya pimpinan tanpa adanya ketaatan". Semoga berjaya dalam pentarbiyahan ramadhan kali ini.

Dikesempatan ini juga saya ingin memohon maaf kepada semua ahli DPM Tanta sepanjang tiga sesi berturut-turut saya memegang tapuk kepimpinan, kalaulah ada disana kesalahan yang saya dan kami bagi pihak persatuan lakukan yang tidak memuaskan dan memenuhi kehendak dan keperluan sahabat mahasiswa selaku ahli. Itulah yang terbaik dapat kami tunaikan. Apa yang saya ingin nasihatkan kepada sahabat mahasiswa semua ialah, cari dan timbalah sebanyak munkin ilmu di perlemahan Nil ini untuk masa depan Islam.


Akhir Said
posted by Mohd Hushaimi Hussian @ 22.54  
0 Comments:
Posting Komentar
<< Home
 
Panji Islam
Photobucket - Video and Image Hosting
About Me

Name: Mohd Hushaimi Hussian
Home: Tanta, Garbiyyah, Egypt
About Me: Dilahirkan di Kg. Kok Pasir @ Tok Selehor, Pendidikan :Pasti Tok Selehor, Sek. Keb. Kok. Pasir/Maahad Muhammadi Tumpat/ Sekarang ,Kuliah Syariah Islamiah Tahun 4, Universiti Al-Azhar Tanta, Mesir
See my complete profile
Previous Post
Archives
Links
Powered by

BLOGGER

© 2005 Perintis Andalusia Era Globalisasi Blogspot Template by Isnaini Dot Com