Perintis Andalusia Era Globalisasi

http://tokselehor.blogspot.com/

 
تقويم الهجرية
Masa Itu Kehidupan

مصرى

ماليزيا

جامعة الازهر الشريف


Waktu Solat

Kunjungan Hormat
Feedjit Live Blog Stats BKPJM TOP BLOGAzharian's Topsite
Komentar

Free chat widget @ ShoutMix
Sembahyang di dalam Gereja
Jumat, 08 Agustus 2008
Fatwa & Hukum Hakam : Solat

Pendirian al-Qardhowi 29/07/2008

Prof. Doktor Yusor al-Qardhowi telah ditemui oleh salah seorang pembaca yang telah mengemukakan persoalan berikut: Adakah dibolehkan bagi seorang muslim sembahyang di dalam gereja sekiranya tidak ada tempat lain, sebagaimana yang berlaku di negara-negara Eropah sebagai contoh.....Afidona?

Respon al-Qardhowi kepada penyoal seperti berikut: Segala puji layak hanya bagi Allah SAW, selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, dan ahli keluarganya, para sahabat serta pengikut-pengikutnya sehinggalah hari pembalasan, dan amma ba'.

Telah datang daripada Nabi Muhammad SAW dalam satu hadis yang bermaksud: Aku telah diberi lima perkara yang tidak pernah diberikan kepada nabi-nabi sebelum ini. Dan disebut lima perkara tersebut- Maka Nabi bersabda: Dijadikan kepada ku bumi ini sebagai masjid dan tempat yang bersih. Maka mana-mana lelaki diantara umat ku yang hendak melakukan solat (di atas mana-mana bumi) maka lakukannya. [ dalam Sohihaini- Bukhari & Muslim- daripada hadis Jabir]

Oleh sebab itu, dikira semua permukaan bumi ini sebagai masjid bagi orang Islam, tempat untuk sujud dan sembahyang, yang mana diharuskan mendirikan solat padanya. Walaupun lebih utama kita mendirikan sembahyang di tempat-tempat tersebut, dibimbangi adanya syubhah. Akan tetapi sekiranya tiada tempat lain kecuali gereja sahaja, maka boleh didirikan solat padanya kerana setiap bumi ini milik Allah SAW dan setiap permukaan bumi dikira masjid bagi orang Islam.

Dan hampir-hampir Saidina Umar RA mendirikan solat di dalam gereja (al-Qiyamah) ketika mana seorang berkata kepada beliau : sembahyang lah, lantas Umar menjawab: tidak, tidak akan aku lakukan solat disini sehingga tidak datang orang-orang Islam selepas pada aku dan mereka berkata: disini lah Umar telah mendirikan solat dan menjadikan (gereja) sebagai masjid untuk orang-orang Islam. Maka dijadikan penghalang baginya (Umar) kerana dibimbangi perkara tersebut sahaja, tidak kerana semata-mata gereja itu.

Allah SAw lebih mengetahui.

pukul 4.06 mlm
akhir said
posted by Mohd Hushaimi Hussian @ 18.05  
0 Comments:
Posting Komentar
<< Home
 
Panji Islam
Photobucket - Video and Image Hosting
About Me

Name: Mohd Hushaimi Hussian
Home: Tanta, Garbiyyah, Egypt
About Me: Dilahirkan di Kg. Kok Pasir @ Tok Selehor, Pendidikan :Pasti Tok Selehor, Sek. Keb. Kok. Pasir/Maahad Muhammadi Tumpat/ Sekarang ,Kuliah Syariah Islamiah Tahun 4, Universiti Al-Azhar Tanta, Mesir
See my complete profile
Previous Post
Archives
Links
Powered by

BLOGGER

© 2005 Perintis Andalusia Era Globalisasi Blogspot Template by Isnaini Dot Com